Από το 3ο Διεθνές Συνέδριο Γόρτυνας, «Εν Γορτύνη και Αρκαδία εγένετο…», «Το προσκύνημα ως τόπος συνάντησης ανθρώπων, λαών, θρησκειών, πολιτισμών», έκθεση Παν. Μόσχου.

Και σε εικαστικό γεγονός εξελίχθηκε, παράλληλα με το επιστημονικό και το γενικότερο πολιτιστικό περιεχόμενό του, το 3ο Διεθνές Διεπιστημονικό Συνέδριο «Εν Γορτύνη και Αρκαδία εγένετο» που έχει ως κεντρικό θεματικό άξονα το προσκύνημα («Το προσκύνημα ως τόπος συνάντησης ανθρώπων, λαών θρησκειών, πολιτισμών»). Έργα αγιογραφίας, ζωγραφικής και φωτογραφίας θα εκτίθεται καθ’ όλη τη διάρκεια του συνεδρίου στο Πολιτιστικό Κέντρο της Ιεράς Μητροπόλεων Γορτύνης και Αρκαδίας, στις Μοίρες.

Πιο συγκεκριμένα:

  1. Αγιογραφία: Εκτίθενται δέκα πρωτοποριακά έργα του γνωστού αγιογράφου κ. Παναγιώτη Μόσχου. Μεταξύ αυτών είναι μια κηρόχυτη εικόνα των Αγίων Παρθενίου και Ευμενίου, φιλοτεχνημένη με την τεχνική των πρώτων χριστιανικών χρόνων και που μας είναι γνωστή από εικόνες του Σινά. Εκτίθεται, επίσης, ένα έργο που απεικονίζει τον σπουδαίο Κρήτα αγιογράφο Μιχαήλ Δαμασκηνό κατά την ώρα που ζωγραφίζει μιαν εικόνα της Θεοτόκου. Ο κ. Μόσχος παρουσιάζει μια νέα αντίληψη για την ιερή τέχνη της εικόνας που αντλεί έμπνευση από τη μεγάλη βυζαντινή αγιογραφική παράδοση.
  2. Ζωγραφική:

Α. Εκτίθενται δυο έργα του αειμνήστου Κρητικού ζωγράφου και αγιογράφου Δημήτρη Σαριδάκη, φιλοτεχνημένα κατά τις δεκαετίες του 1940 και 1950. Και στα δυο απεικονίζονται κρητικά προσκυνήματα, ξωκλήσια στα οποία προσέρχονται προσκυνητές. Τα έργα αυτά έχουν, εκτός από το εικαστικό, και ιδιαίτερο λαογραφικό ενδιαφέρον αφού διασώσει μνήμες από την Κρήτη μιας προγενέστερης εποχής.

Β. Στην έκθεση συμμετέχει συμβολικά με τέσσερα έργα του ο κ. Μανώλης Σαριδάκης. Πρόκειται για ενδεικτικά δείγματα της τελευταίας εικαστικής παραγωγής του που εμπνέεται από το φυσικό περιβάλλον και την ανθρώπινη οπτική του. Τα ονειρικά τοπία του αποκαλύπτουν ψυχικές παρορμήσεις και ιδιαίτερα τη σχέση του ανθρώπου με το ταξίδι.

  1. Φωτογραφία:

Με τον γενικότερο τίτλο «Όλβιον φως» ο Νίκος Ψιλάκης εκθέτει 19 έργα της περιόδου 1983-2013. Είναι φωτογραφίες που προσεγγίζουν το φως, ιδιαίτερα το φως του νότου, όπως αυτό διαχέεται τόσο στους ιερούς χώρους, όσο και στον εσώτερο κόσμο των ανθρώπων. Σπηλαιώδεις ναοί, μικρά και μεγάλα προσκυνήματα, τόποι λατρείας και πίστης αποτυπώνονται σε συνάρτηση με τις ιδιαίτερες ιστορικές, θρησκευτικές και πολιτισμικές συνθήκες που προσέδωσαν την ιερότητα στο κρητικό τοπίο. Παράλληλα με τα ιερά καθιδρύματα ο κ. Ψιλάκης έχει αποτυπώσει μορφές παλαιών ασκητών, τοπικά έθιμα και συνήθειες.