Συνέντευξη στο Ράδιο Κρήτη. Του Αρχιμ. Μακαρίου Δουλουφάκη, Πρωτοσυγκέλλου Ι. Αρχιεπισκοπής Κρήτης. (1997)

ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ στις 7-2-1997 στο «Ράδιο Κρήτη» από τον Πρωτοσύγκελλο της Ι. Αρχιεπισκοπής Κρήτης , Αρχιμ. Μακάριο Δουλουφάκη (απομαγνητοφώνηση).

Ερ. Αγαπητοί ακροατές θα συζητήσουμε σήμερα ένα ενδιαφέρον  θέμα, την είσοδο της Ι. Αρχιεπισκοπής στο ΙΝΤΕΡΝΕΤ, στο διεθνές δίκτυο πληροφοριών. Τι σημαίνει αυτό;

Απ. H I. Αρχιεπισκοπή  Κρήτης μετά από πρόταση του Παν/κού Ιδρύματος Τεχνολογίας και έρευνας  θέλησε να κάνει μια εισαγωγή σ` αυτό το διεθνές πρόγραμμα για δυο λόγους .ο πρώτος η προβολή της Ορθόδοξης Παράδοσης της Αρχιεπισκοπής μας και μέσα σε μια ορθόδοξη σελίδα, σελίδα στην γλώσσα των υπολογιστών σημαίνει παρουσίαση πολλών θεμάτων και μέσα σ` αυτήν την σελίδα θα εντάξουμε την ιστορία της Ι. Αρχιεπισκοπής και εν συνεχεία ο δεύτερος λόγος ,την ένταξη της ιστορίας των Μονών της Αρχιεπισκοπικής Περιφερείας.

Δηλαδή ποια είναι η Ι. Αρχιεπισκοπή Κρήτης ,ποια είναι η Ιστορία της ,ποιος είναι ο κατάλογος των Προκαθημένων της και μερικά άλλα στοιχεία τα οποία ενδιαφέρουν. Επιθυμούμε να καταστήσουμε γνωστή την παρουσία της Ορθόδοξης Παράδοσης μας στο χώρο της Ευρώπης και ευρύτερα, γιατί δεν θέλουμε τον χαρακτηρισμό που μας δίνουν οι Δυτικοί ότι είμαστε μια ακραία ιδιοτροπία του Χριστιανισμού ή μια ανατολίζουσα άποψη του Χριστιανισμού. Δεν είμαστε άποψη. Είμαστε μια Εκκλησία με μια δυναμική παράδοση και μάλιστα για την Αρχιεπισκοπή μας ,με  Αποστολική παράδοση ,με τον Απόστολο Τίτο τον μαθητή του Αποστόλου Παύλου, που ήλθε στο τόπο μας και άφησε το Ευαγγέλιο και την Χριστιανική Παράδοση και θα την περιγράψουμε έτσι όπως συνεχίστηκε μέσα στους αιώνες, έως στις ημέρες μας.

Εν συνεχεία την μοναστική Ορθόδοξη παράδοση και αφορμή μας έδωσε γι` αυτό μια πρόταση του Ι.Τ.Ε. Μέσα από μια πρόταση ενός πνευματικού ιδρύματος του Τολέδου της Ισπανίας προς την Ευρωπαϊκή Κοινότητα ,που θέλησε να προβάλλει δια των προγραμμάτων της όλες τις Ευρωπαϊκές Μονές. Δεν είναι όμως μόνο τα Γοτθικά Μοναστήρια ,είναι και τα Ορθόδοξα Μοναστήρια τα οποία θέλουμε να περάσουμε μέσα στις σελίδες του διεθνούς αυτού τρόπου πληροφόρησης. Ιδιαίτερα τα γυναικεία Μοναστήρια με τα χειροτεχνήματα τους π.χ. τα θαυμάσια κεντήματα του Κρητικού αργαλειού κ.λ.π.

Ερ. Είπατε ότι μεταξύ των λόγων εισόδου σ` αυτό πρόγραμμα είναι η προβολή της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Πόσο επαρκής είναι σήμερα γενικά η προβολή της Ορθοδοξίας;

Απ. Ως Ορθόδοξη Εκκλησία δεν έχουμε την λεγομένη πουπλισιτέ των Καθολικών .Οι οποίοι έχουν τις δικές τους δυνατότητες. Έχουν τράπεζες ,έχουν ειδικά γραφεία τύπου και πολλά μέσα ενημερώσεως. Εμείς ως Ορθόδοξοι, είμεθα περισσότερο ησυχαστική και Πνευματική Εκκλησία. Οι ίδιοι οι Δυτικοί μας χαρακτηρίζουν ως Εκκλησία του Αγίου Πνεύματος, δηλαδή πνευματοφόρο Εκκλησία που στηρίζεται στις απ` αιώνων παραδόσεις των οικουμενικών Συνόδων και των Μεγάλων ησυχαστών Πατέρων της Εκκλησίας. Γι` αυτό θα προβάλουμε και την συνέχεια τους ,τον Μοναχισμό.

Αυτό γίνεται στα πλαίσια μιας παγκοσμιοποίησης των γεγονότων εις τον κόσμον, που μέσα από εκεί περνάει τόσο ο Ρωμαιοκαθολικισμός ,όσο και ο Προτεσταντισμός . Υπάρχομε και εμείς οι Ορθόδοξοι . Είναι λοιπόν μια παρουσία . Θέλουμε να δώσουμε ένα παρόν.

Ερ. Πέρα απ` αυτά μπορεί η Εκκλησία μέσω αυτού του διεθνούς  δικτύου να κάνει και ένα βήμα αντιπαράθεσης ,να επιχειρήσει να ανατρέψει κάποιες θεωρίες οι οποίες είναι και καινοφανείς;

Η Αρχιεπισκοπή μας δεν αντιπαρατίθεται με κανέναν. Απλώς δια της διδασκαλίας και της πληροφορήσεως, δίδει το δικό της στίγμα, το δικό της παρόν. Λέμε ναι ,εις την Ευρώπη των Εθνών, ναι εις την Ευρώπη των Λαών, ναι όμως και εις την Ευρώπη των πολιτιστικών ιδιαιτεροτήτων.

Είμεθα μια πολιτιστική, γεωγραφική ενότητα που λέγεται Ορθόδοξα Βαλκάνια, Οικουμενικό Πατριαρχείο και τα άλλα της Ανατολής ,που φέρουμε μέσα μας μια παράδοση 2.000 χρόνων. Είμεθα και εμείς Αποστολικές Εκκλησίες και δεν έχουμε την ανάγκη επανευαγγελισμού των Ουνιτών, οι οποίοι περιφέρονται στις εμπερίστατες  Ορθόδοξες Σλαβικές Εκκλησίες και ενσπείρουν τα δικά τους. Γνωρίζουμε μετά την πτώση των καθεστώτων των Χωρών αυτών τι ακολούθησε. Μέχρι σήμερα αυτές οι Εκκλησίες πολλάκις βοηθούνται από τον δικό μας Λαό, π.χ. Σερβία κ.λ.π., που με την προσφορά μας αυτή προσπαθούμε  να τους τονώσουμε όσο μπορούμε .Υπάρχει πρόβλημα δεν εννοούμε μόνο για ένα κομμάτι ψωμί, αλλά για Ναούς και άλλα ως του σημείου να τελούν την Θ. Λειτουργία στον ύπαιθρο χώρο με -18 βαθμούς θερμοκρασία γιατί τους άρπαξαν τους Ναούς οι Ουνίτες.

Εμείς δόξα τω Θεώ ζούμε σε ένα ελεύθερο Κράτος ,όλα είναι ανοικτά και μας δίδει την δυνατότητα αυτό το μέσο της διεθνούς πληροφόρησης να προβάλουμε και να πούμε, να εδώ είμεθα και εμείς με την δική μας παράδοση και την δική μας πολιτιστική ταυτότητα.

Ερ. Να περάσουμε σε ένα άλλο φλέγον θέμα ,που απασχόλησε πρόσφατα την Ι. Επαρχιακή Σύνοδο της Εκκλησίας της Κρήτης, η δράση των διαφόρων αιρέσεων. Πόσες είναι και ποια η δράση τους στο Ηράκλειο;

Η Συνοδική Επιτροπή επί των αιρέσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος τις απαριθμεί σε μερικές δεκάδες .Απ` αυτές όπως δήλωσε και ο Σεβ. Μητροπολίτης Κυδωνίας και Αποκορώνου κ. Ειρηναίος, πρόεδρος της δικής μας Συν. Επιτροπής επί των αιρέσεων, δρουν στην Κρήτη περίπου τον αριθμό δέκα, ιδιαίτερα δε στα αστικά κέντρα ,στις πόλεις.

Η Ι. Σύνοδος πρόσφατα εξέδωσε σχετικό ανακοινωθέν ,όπου εκφράζει την ανησυχία Της και συμπαρίσταται στις πληγείσες οικογένειες με αφορμή τα τελευταία θλιβερά γεγονότα στο Ηράκλειο από τον προσηλυτισμό καθηγητών της εκπαιδεύσεως. Στο Ηράκλειο έχουμε αρκετούς ευκτήριους οίκους αιρετικών και μάλιστα με την ευκαιρία αυτή σας γνωρίζουμε ότι ο Ο.Η.Ε. με πρόσφατη έκθεσή του, μας κατηγορεί ως Ορθοδόξους, ότι εμείς τους εμποδίζουμε να έχουν Ναούς και να τελούν τα καθήκοντά τους. Ας έλθουν στο Ηράκλειο να δουν πόσοι οίκοι των λειτουργούν εντελώς ελεύθερα.

Είναι βέβαια ελεύθερος ο κάθε άνθρωπος να πιστεύει όπου θέλει σύμφωνα και με το Σύνταγμα ,αλλά δεν έχει δικαίωμα να κάνει προσηλυτισμό, να υβρίζει την δική μας παράδοση, η οποία ενδημεί εδώ και 2.000 χρόνια σ` αυτό τον τόπο. Δεν μπορώ να καταλάβω δε με ποια κριτήρια κατηγορούν ακόμα και την παραδοσιακή Κρητική μουσική ως εμπαθή και ακάθαρτη ή το μας τρόπο ζωής του δικού μας πολιτισμού.

<<Εδώ είναι Βαλκάνια δεν είναι παίξε γέλασε>>, όπως λέει και ένας σύγχρονος  τραγουδιστής .Απ` εδώ πέρασαν Άραβες, Βενετσιάνοι, Τούρκοι, Γερμανοί και άλλοι, χάριτι Θεού και τις φιλότιμους ηρωικούς αγώνες των Κρητών, κρατήσαμε  τις παραδώσεις .Δίνουμε αυτό το παρόν και σήμερα ως Εκκλησία. Γι` το λόγο αυτό θα κυκλοφορήσουν ενημερωτικά φυλλάδια για τις αιρέσεις, ήδη διανέμονται στους Ναούς κάποια άλλα και άλλες ενέργειες που έχουν προγραμματιστεί.

Ερ. Είναι όμως αρκετά αυτά να σταματήσουν τους νέους από τις αιρέσεις και όλα τα υπόλοιπα;

Απ. Το πρόσφατο ανακοινωθέν της Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της Κρήτης, ομιλεί και περί της υποβαθμίσεως της παιδείας. Η παιδεία ευρίσκεται εις τας χείρας της Πολιτείας .Όταν λοιπόν καταργούνται τα μαθήματα των θρησκευτικών και οι ώρες των συρρικνώνονται η μια μετά την άλλη και όταν τα μαθήματα  της Ελληνικής γλώσσας και Ιστορίας δεν είναι προσεγμένα , πώς θέλουμε να έχουμε πολιτισμό και ορθό προσανατολισμό μέσα σε ένα κόσμο και ένα γίγνεσθαι που λέγεται ανταγωνιστικό ευρωπαϊκό σπίτι; Με ποια λοιπόν εφόδια;

Αυτά τα απαραίτητα εφόδια είναι υπόθεση του Κράτους .Η ευθύνη της Εκκλησίας είναι της ποιμαντικής ενημέρωσης και επαγρύπνησης ,πράγμα το οποίο κάνει ,θα συνεχίσει να το κάνει και επιπλέον μέσα από τα ραδιοκύματα των FM και στους 99,8 μεγάκυκλους η Αρχιεπισκοπή θα επικοινωνεί και θα μεταφέρει το μήνυμα της Ορθοδοξίας .Όπως καταλαβαίνεται ομιλώ για την λειτουργία του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Ι. Αρχιεπισκοπής Κρήτης, ο οποίος ήδη αναμεταδίδει το πρόγραμμα της Εκκλησίας της Ελλάδος και σύντομα θα έχουμε και το δικό μας τοπικό πρόγραμμα για καθαρώς βέβαια πνευματικά θέματα.

Ερ. Είπατε κυρίως στις πόλεις εξαπλώνεται το πρόβλημα των αιρέσεων γιατί στις πόλεις;

Απ. Διότι οι πόλεις μας είναι απρόσωπες .Ζούμε στην ερημία των πόλεων και μέσα σ` αυτήν αυξάνουν αυτού του είδους τα ρεριθωριακά φαινόμενα, αυξάνει η μοναξιά ,ο πόνος, γι` αυτό κατανοούμε απολύτως τους νέους ανθρώπους οι οποίοι καταφεύγουν πολλές φορές σε σκοτεινές διδασκαλίες, ξένους τρόπους διασκέδασης, ναρκωτικά κ.λ.π. που οδηγούν στο θάνατο. Είμαστε δυστυχώς σαν Ευρώπη μέσα σε μια στενωπό που οδηγεί σε ένα πολιτισμό θανάτου. Γι` αυτό εμείς θέλουμε σήμερα την ζωή , την ζωή που φέρει ο ευαγγελικός λόγος, την ζωή που έχουν δώσει οι προ ημών, οι προπάτορές μας που έδωσαν ένα μεγάλο παρόν ζωής .Ένα παρόν αντίστασης ,αν θέλετε, στα φαινόμενα του κάθε είδους κατακτητή των τότε συνόρων ,που σήμερα είναι οι κεραίες των τηλεοράσεων και τα πάσης φύσεως αιρετικά κυκλώματα.

Χρειάζεται ένα νέου είδους ρεύμα αντίστασης  ,ως λέγει ο Απ. Παύλος ,να ενδυθούμε την πανοπλία του πνεύματος, να αντισταθούμε ,να μείνουμε στις επάλξεις του πνεύματος.

Μακριά βέβαια από κάθε έννοια βίας, ρατσισμού ή νεόμορφων φανατισμών. Αυτό δε γιατί πολλοί εκλαμβάνουν την Εκκλησία ως την αστυνόμευση της ζωής. Αυτή η αντίληψη έχει παρέλθει προ πολλού. Η Εκκλησία έχει πνευματική αποστολή .Έχει λόγο να αρθρώσει σ` αυτό τον πολιτισμό του θανάτου και θέλει να μεταδώσει ένα μήνυμα ζωής.

Πάνω σ` αυτό ζητούμε την συμπαράσταση κάθε καλού ανθρώπου. Να συμπαρασταθούμε στην αγωνιούσα Εκκλησία ,για να φέρουμε τον πολιτισμό της ζωής στην επιφάνεια και όχι τα υποπροϊόντα του θανάτου .

Ερ. Στους καταλόγους των αιρέσεων διαβάζουμε και ευρίσκουμε συλλόγους με φιλοσοφικό ή οικογενειακό περιεχόμενο, ή φορείς ανθρωπολογικών η επιστημονικών μελετών είναι αιρετικοί;

Απ. Η διεθνής αίρεση της σαϊεντολογίας π.χ., στην Ελλάδα εκαλύπτετο υπό την επωνυμία ΚΕΦΕ. Κέντρο φιλοσοφικών ερευνών. Το πρωτοδικείο της Αθήνας ,πρόσφατα τους διέλυσε ως επικίνδυνους για τον τόπο. Κάτω από τον μανδύα φιλοσοφικών σχημάτων, συλλόγων ενεργούν προσηλυτισμό σε αιρετικές διδασκαλίες. Κάτω από κοινωνικές ομάδες κρύπτουν το δηλητήριο της αίρεσης. Έρχονται υπό μορφή προβάτων όπως λέγει το Ευαγγέλιο, αλλά μέσα είναι λύκοι .Είναι ένα καλό καμουφλάζ. Είμαστε άλλωστε στην εποχή των συλλόγων. Κάτω από το κέλυφος πολλών κρύβονται ποικιλώνυμες αιρέσεις.

Δίδουμε λοιπόν ένα μήνυμα σήμερα προσοχή από τους αιρετικούς και κυρίως απ` εκείνους που καμουφλάρονται. Να προσέχουμε τα παιδιά μας που πηγαίνουν με ποιες ομάδες συζητούν .Ας απομονώσουμε τα ζιζάνια από τον ανθώνα της πάντιμης παραδόσεως μας.